Krtań jest unerwiona przez gałęzie nerwu błędnego z każdej strony. Nerwacja sensoryczna głośni i przedsionka krtani jest przez wewnętrzną gałąź nerwu krtaniowego górnego. Zewnętrzna gałąź nerwu krtaniowego górnego unerwia mięśnie krążeniowo-tarczycowe. Uszkodzenie motoryki wszystkich pozostałych mięśni krtani oraz unerwienie czuciowe subglotydy jest spowodowane nawracającym nerwem krtaniowym. Podczas gdy opisany powyżej wkład sensoryczny jest (ogólnym) doznaniem trzewnym (rozproszonym, słabo zlokalizowanym), fałd wokalny jest również poddawany ogólnej inercji somatycznej (propriocepcyjnej i dotykowej) przez nerw krtaniowy nadrzędny.

Uraz zewnętrznego nerwu krtaniowego powoduje osłabienie fonacji, ponieważ nie można zaostrzyć fałdów głosowych. Uraz jednego z nawracających nerwów krtaniowych powoduje chrypkę, a w przypadku uszkodzenia obu nerwów głos może lub nie może zostać zachowany, ale oddychanie staje się trudne.

Poradnia laryngologiczna w Białymstoku – generowanie dźwięku w krtani

W krtani generowany jest dźwięk, w którym manipuluje się wysokością i głośnością. Do głośności przyczynia się również wytrzymałość wydechu z płuc.

Manipulacja krtani jest wykorzystywana do generowania dźwięku źródłowego o określonej częstotliwości podstawowej lub wysokości. Ten dźwięk źródłowy jest zmieniany, gdy przechodzi przez przewód wokalny, konfigurowany w różny sposób w zależności od położenia języka, warg, ust i gardła. Proces zmiany dźwięku źródłowego przechodzącego przez filtr układu wokalnego tworzy wiele różnych dźwięków samogłosek i dźwięków przeciwnych języków świata, a także tonów, pewnych realizacji stresu i innych rodzajów prozodii językowej. Krtań pełni również podobną do płuc funkcję w tworzeniu różnic ciśnień wymaganych do wytwarzania dźwięku; zwężona krtań może zostać podniesiona lub obniżona, wpływając w razie potrzeby na objętość jamy ustnej w spółgłoskach glottalicznych. Polecana jest poradnia laryngologiczna w Białymstoku.

Poradnia laryngologiczna - plastyka gardła środkowego w BIałymstoku

Z czego składa się aparat głosowy

Fałdy wokalne można trzymać blisko siebie (poprzez przywodzenie chrząstek arytenoidalnych) tak, aby wibrowały (patrz fonacja). Mięśnie przyczepione do chrząstek arytenoidalnych kontrolują stopień otwarcia. Długość i napięcie fałdu głosowego można kontrolować poprzez kołysanie chrząstki tarczycy do przodu i do tyłu na chrząstce można kontrolować można kontrolować poprzez bezpośrednie skrzywienie długości fałdu). Powoduje to zwiększenie lub zmniejszenie wysokości dźwięku wytwarzanego podczas fonacji. U większości mężczyzn fałdy wokalne są dłuższe i mają większą masę niż fałdy wokalne większości kobiet, co powoduje zmniejszenie wysokości dźwięku.

Aparat wokalny składa się z dwóch par fałdów śluzówkowych. Są to fałszywe fałdy wokalne (fałdy przedsionkowe) i prawdziwe fałdy wokalne (fałdy). Fałszywe fałdy wokalne są pokryte nabłonkiem oddechowym, podczas gdy prawdziwe fałdy wokalne są pokryte nabłonkiem wielowarstwowym. Fałszywe fałdy wokalne nie są odpowiedzialne za produkcję dźwięku, ale raczej za rezonans. Wyjątkami od tej reguły są śpiew tybetański Chant i Kargyraa, styl śpiewu kurczanowego Tuvan. Obydwaj używają fałszywych fałdów wokalnych, aby stworzyć podtekst. Te fałszywe fałdy głosowe nie zawierają mięśni, podczas gdy prawdziwe fałdy głosowe mają mięśnie szkieletowe.